INFO 00421 905 106 232

Úzkosť

Úzkosť a ajurvéda

Úzkosť je prirodzenou reakciou tela na stres. Stres a úzkosť môžu spustiť rôzne ochorenia, akými je úzkostná porucha a depresia. V ayurvédskom liečebnom systéme sú na liečbu úzkosti alebo stresu používané už po stáročia špecifické byliny. Byliny na úzkosť majú vynikajúce vlastnosti. Prírodná liečba úzkosti redukuje jej symptómy a to bez vedľajších účinkov.

Úzkosť je všeobecným pojmom označujúcim poruchy zapríčiňujúce nervozitu, strach, trápenie či starosti. Je považovaná aj za sociálny problém, keďže jej symptómy zabraňujú schopnostiam osoby fungovať bežným spôsobom. Úzkostné poruchy sú klasifikované do niekoľkých typov.

  • Generalizovaná úzkostná porucha je chronickou poruchou, kedy sa osoba nadmerne a dlhodobo strachuje a trápi pri rozličných životných situáciách. Pacienti môžu pociťovať strach a obavy v súvislosti so situáciami spojenými s peniazmi, zdravím, rodinou alebo prácou a môže sa im zdať problematické kontrolovať tento strach.
  • Panická porucha je typ náhlej úzkosti, pri ktorej dochádza ku traseniu, zmäteniu, závratom, ťažobe a problémom s dýchaním. Prejavy náhlej úzkosti môžu jedinca viesť k vážnemu sledovaniu akejkoľvek zmeny normálnych telesných funkcií.


Niektoré strachy alebo obavy môžu byť v rámci úzkosti opodstatnené, v každom prípade však samotná úzkosť prekáža dotyčnej osobe pri spánku a bežnom fungovaní. Úzkosť je zvyčajne sprevádzaná množstvom fyzických symptómov ako pokazený žalúdok, hnačky alebo problémy s dýchaním. Prejavy náhlej úzkosti sú odpoveďou tela na stres.

Zistilo sa, že takmer každý človek v určitom bode svojho života zažije prejavy náhlej úzkosti vzhľadom na to, že väčšina ľudí musí častokrát denne prichádzať do styku s určitým druhom stresu alebo úzkosti. Samozrejme, je lepšie mať stres a úzkosť, ktoré môžu spustiť panické prejavy, pod kontrolou. Osoba počas prejavu náhlej úzkosti by mala hlboko dýchať, sústrediť sa a počítať dozadu.

 

Úzkosť  je prirodzený pocit, ktorý nepostihuje všetkých rovnakou mierou. Normálne príznaky úzkosti zahŕňajú zvýšený srdečný tep, prudké dýchanie, potenie, chvenie, závraty, riedku stolicu a problémy s prehĺtaním. Mnohí ľudia dostanú úzkosti v čase, keď sa musia prispôsobiť novej situácii, ako sú napr. začiatky v novej práci, vstup do manželstva, príchod dieťaťa na svet a pod. Kofeín, kokaín, alkohol a tabak symptómy stresu a úzkosti zhoršujú. Alopatické lieky na liečenie úzkosti sú často návykové a môžu viesť k zmenám v chuti do jedla, labilnosti, nezreteľnej reči, zvýšenej produkcii slín, ťažkostiam so sústredením, ospalosti či pocitu omámenia.


Úzkosť a byliny 

V ayurvédskom medicínskom systéme sa už po stáročia používajú prírodné byliny na liečenie prejavov paniky a úzkostí. Niektoré byliny na úzkosť pomáhajú redukovať pocity nervozity a nervového vypätia. U mnohých ľudí vedie liečenie úzkostí bylinami k úspechu. Tieto prírodné liečivá taktiež redukujú pocity úzkostí a prejavy paniky vyplývajúce z každodenného stresu.

Bylinky na úzkosť sa správajú ako ‚adaptogény‘, čo značí, že počas období emočného stresu posiľňujú organizmus. Taktiež pôsobia ako sedatíva a podporujú relaxáciu centrálneho nervového systému. Byliny síce poruchu alebo ochorenie nemôžu vyliečiť úplne, ale môžu pomôcť nastoliť rovnováhu v nálade a podporiť zdravé fungovanie neurotransmiterov.

Ayurvédske byliny používané ako podpora v období stresu nielen uvoľňujú vypätú nervovú sústavu, ale tiež bojujú s voľnými radikálmi vzniknutými vplyvom stresu a napätia. Predchádzajú oxidačnému poškodeniu orgánov, vyplavujú z tela voľné radikály a pozdvihujú prirodzene náladu. Žiadne z byliniek nemajú za následok ospalosť alebo zhoršenie pamäte, skôr sú tieto bylinky prospešné pri vynechávaní pamäte či horšej koncentrácii. Tiež uvoľňujú pocit únavy a napätých svalov vplyvom stresu, hlavne svalov krku a chrbta.

 

ASHWAGANDHA (WITHANIA SOMNIFERA):

Ashwagandha je obyčajne známa pod názvom ‘indický ženšen’. Je to unikátna bylina s množstvom vlastností. Obsahuje aktívne zložky ako  'withanolidy' a 'withaferíny', ktoré sú pre nervový systém veľmi priaznivé. Ashwagandha má taktiež protizápalové, protirakovinové, protistresové, antioxidačné a omladzujúce účinky, podporuje imunitu a krvotvorbu. Tiež je vhodná pre diabetikov a ľudí s vysokým krvným tlakom, keďže udržuje pod kontrolou krvný tlak a cukrovku. Uvoľňuje stres, úzkosť a prirodzene podporuje fyzický a mentálny výkon. Je to vynikajúca bylinka na uvoľnenie.

 

BRAHMI (BACOPA MONNIERI):

Bylina Brahmi sa už veky používa v ajurvéde na stratu pamäti, nedostatok sústredenia, zabúdanie. Zlepsuje schopnosť uchovávania spomienok a podporuje spomínanie. Tiež je veľmi užitočná pri mnohých mentálnych ochoreniach. Pravidelné užívanie brahmi pomáha pri strese, úzkosti, vysokom tlaku krvi, halucináciách a epilepsii, či zlepšuje mentálne schopnosti a uvažovanie. Nielen zlepšuje pamäť, ale je veľmi užitočná ako ochrana pred stresom a úzkosťou.


Autor: ajurvédsky lekár Dr. Vikram Chauhan