INFOLINKA: 00421 905 106 232

Vata dóša

Vata (vzduch + éter) – nervový systém, pohybový systém, pohyb

Vata dosa

Vata alebo Vayu sa prirovnáva ku kinetickej energii v tele. Všetky pohyby vo vesmíre a aj vo vnútri tela ovplyvňuje Vata. Všetky pohyby planét, obiehanie elektrónov okolo jadra, jednoducho čokoľvek, čo sa hýbe, v sebe obsahuje energiu Vata. V našom tele existuje 5 druhov energie Vata:

  • Prana – kontroluje funkciu dýchania.
  • Udana – kontroluje rozprávanie.
  • Samana – kontroluje trávenie a pohyby čriev.
  • Vyana – kontroluje pohyby tela a pohyby krvi.
  • Apana – kontroluje vylučovanie stolice a moču.

Umiestnenie energie Vata v našom tele:

Podľa ajurvédy sídli Vata v hrubom čreve, močovom mechúre, močovom systéme, chrbtici, stehnách a nohách.

Funkcie energie Vata v našom tele:

Vata kontroluje fyzické pohyby nášho tela, obeh telových tekutín, kontroluje dýchanie, podporuje vylučovanie tráviacich štiav, reguluje peristaltické pohyby v črevách. Inými slovami môžeme povedať, že kontroluje nervovo-hormonálny systém. Presun neurotransmiterov, hormónov nastáva vďaka energii Vata.

Emócie kontrolované energiou Vata:

Strach, stres, úzkosť, nedočkavosť sa hromadia v ľuďoch, ktorí zodpovedajú typu osobnosti Vata a tiež u ľudí, u ktorých sa nahromadí táto energia (ak je energia Vata zvýšená).

Ľudia, u ktorých prevláda dóša Vata radi zažívajú dobrodružstvo a vzrušenie, ľahko sa nahnevajú, ľahko zabúdajú, sú energickí, flexibilní a kreatívni. Radi vymýšľajú projekty a vedú ich, radi a živo rozprávajú. 

Fyzické atribúty energie Vata:

Vata je drsná, suchá, svetlá, pohyblivá, studená a jemná.

Možné zdravotné ťažkosti, keď je Vata v nerovnováhe:

  • strata hmotnosti,
  • vysoký krvný tlak,
  • zápcha,
  • artritídy,
  • nepokoj, nervozita, nedočkavosť, obavy,
  • celková slabosť,
  • problémy s trávením,
  • nespavosť,
  • suchá pokožka,
  • suchosť vagíny,
  • ochorenie a bolesti kĺbov,
  • zábudlivosť.

Odporúčania pre ľudí typu Vata a ľudí so zvýšenou Vata dóšou:

Odporúčania ohľadom stravy:

  • Masáže horúcim olejom (mandľový alebo iný), užívanie Ghee, pravidelný spánok, z bylín Ashwagandha, Zázvor, Rasca, Kurkumín, Guggul, Cesnak, horúce obklady, modlidby a meditácia.
  • Mliečne produkty. Akékoľvek mliečne produkty znižujú dóšu Vata. Nejedzte ale mliečne produkty po výdatnom jedle.
  • Jedzte vždy naraz väčšie množstvo jedle, ale v rámci limitov tak, aby ste ho dokázali stráviť.
  • Sladkosti, prírodné sladidlá.
  • Sladké a kyslé ovocie. Napr. banány, pomaranče, grepy, hrozno, avokádo, broskyne, melóny, čerešne, slivky, bobuľové ovocie, ananás, papája a mango. Obmedzte suché a ľahké ovocie ako sú jablká, hrušky, brusnice a granátové jablká.
  • Zelenina ako sú uhorky, cvikla, špargľa, sladké zemiaky a mrkva. Nejedzte ale surovú zeleninu. Vždy si ju umyte a tepelne pripravte. Odporúčame obmedziť konzumáciu kapsty a klíčkov.
  • Korenie ako rasca, kardamón, škorica, zázvor, klinčeky, soľ a malé množstvo čierneho korenia.
  • Oleje. Vnútorne vždy večer jednu polievkovú lyžicu kvalitného mandľového oleje. Oleje odporúčame aj zvonku výdatne pri masážach.
  • Strukoviny, okrem tofu.

Ďalšie odporúčania:

  • Každodenná relaxačná masáž použitím sezamového alebo mandľového oleja (Abhyanga).
  • Zdržiavanie sa v teple. Predchádzať podchladeniu, ofúknutiu.
  • Skorý odchod do postele.
  • Dostatočný oddych.
  • Teplé a výživné jedlá (nie suché).
  • Veľa oddychu.
  • Jesť sezónne potraviny a veľa prírodného bylinkového čaju.
  • Úplne sa vyhýbať povzbudzujúcim látkam.
  • Dodržiavať svoj denný režim.
  • Nevynechávať jedlo.
  • Počúvať hudbu, ktorá má na vás upokojujúci účinok.
  • Vhodné športy: joga, chôdza, bicyklovanie, golf, nenáročný tenis, aerobic a ďalšie nezaťažujúce cvičenie na dennej báze.
  • Noste vhodne sfarbené oblečenie: pastelové farby, zemité farby, odtiene hnedej a žltej.
  • Uprednostňujte sladké, teplé a ťažké arómy, ako je napríklad vôňa bazalky, levandule, borovice, vanilky, citrusov, klinčekov, škorice a šalvie.  

Všetky byliny vhodné pre ľudí so zvýšenou Vata dóšou nájdete tu.